nya perspektiv.

Jag sitter i en tunnelbanevagn hem till Hägersten. Vagnen är full av små personer. De är tillräckligt gamla för att gå i skola men fortfarande små nog att behöva bära fluorescerande västar och gå på led. De små personerna på sätet bakom mig diskuterar diverse ändringar de skulle vilja driva genom i händelse av att de i framtiden skulle hamna i riksdagsposition.


-      I min värld skulle det regna jordgubbar.


-        I min skulle det regna leksaksgubbar och Ballerina!


Somliga människor skulle kanske påstå att de vill ha ut mer av livet än lite jordgubbar och några nougatkex. Vissa skulle kanske gå så långt som att påstå att det vore att ha "låga krav". En annan dag kanske jag hade instämt men i dag är jag helt inne på de små personernas linje. Mina medresenärer ser nämligen löjligt nöjda ut med livet. Våren har anlänt till Stockholm och hur mycket jag än försöker att dra ner stämningen för mig själv med plugg, jobb och deklarationer så går det inte. Det är bara att kapitulera. Jag kliver av tunnelbanan. En känsla av frihet och global upphettning får mig att slita av mig jackan. Kanske är det dags att damma av Attac's gamla slogan "En annan värld är möjlig" och göra den till vår egen? I min värld får alla stanna upp och njuta av vårsolen en dag i april. Där behöver man inte vara högpresterande och rationell alla dagar. Där regnar bara visdomsord från små personer som påminner oss om att ett kex eller en jordgubbe kan vara fullt tillräckligt. Att allt kan och får vara enkelt ibland. Visst gör det ont när knoppar brister? Skulle inte tro det.

dagens: bat for lashes - daniel
                florence valentin - du kommer gå långt
                fever ray - keep the streets empty for me

                samt new order - bizarre love triangle

ps. jag har nya glasögon och de är svinsnygga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0