we are the generation that bought more shoes and we get what we deserve

efter att ha insett att jag inte kan köpa ett par nya stövlar för 50% av min inkomst enbart för att det var roliga "indianfransar" på dem förpassas jag till källarförrådet och letar igenom kartonger och kassar.


hittar två av mina absoluta favvoskor som jag inte kan använda längre pga trasigt blixtlås och trasig sula/klack.
och det är då uppenbarelsen kommer:

det finns ju något som heter "skomakare",
har aldrig besökt en tidigare och visste inte riktigt vad de kunde göra för mina sorgliga skor, bestämde mig för att ta reda på det. det visade sig att de kan göra typ vad som hellst!
tvätta läder, ändra storlekar, putsa, impregnera, bygga klackar, byta sulor, byta blixtlås! dessutom kan de tvätta kläder och göra nycklar!! och det kommer seriöst att kosta typ 100 kr att få två andvändbara underbara par stövlar tillbaka!!


händelsen fick mig att tänka på dessa tider av "slit väldigt lite och släng"...
för några sommrar sedan hade jag en klänning som jag gillade väldigt mycket men blixtlåset i ryggen halkade hela tiden ner och jag slutade använda den vilket fick min mor att utbrista
- men herregud det är väl bara att köpa hyska och hake!

hyska och vad...  uppenbarligen någon form av knäppning som skulle lösa hela blixtlåsproblematiken? som fanns i sybehörsaffärer? ok men det får kosta MAX 200 kr ,alltså max!

- hej! hyskahake tack!
- ja, det blir två och femtio
- öööh, kan man betala med kort?

we are the generation that handikappade oss själva and we get what we deserve

dagens: devendra banhart - the body breaks

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0