en lektion i freudianska teorier.

hej alla barn.
i dag ska vi tala om sigmund freud.
freud har kommit på massa teorier som fått ett enormt genomslag inom psykiatrin och andra discipliner,
hans teorier är även sjukligt fixerade vid sex.


här följer en lista på dåliga teorier, enligt mästerkatten:
*oedipusomplexet
*teorin om peninsavund

här följer en lista på saker som verkar trovärdiga, även det enligt enligt mästerkatten
(ok de kanske hör ihop lite med de andra teorierna men ändå) :
*att hur vår barndom ser ut påverkar oss när vi bli vuxna
*att man kan tränga bort händelser som blir för jobbiga för individen att hantera.

det finns något som heter "freudiansk felsägning" också, man säger något av misstag när man ska säga motsatsen men det man innerst inne menar är det man de facto har sagt, man kanske inte visste om det själv.

(exempelvis har jag trängt undan att någons mat är otroligt äcklig för det blir bara för mycket för mig att hantera. den som lagat frågar hur det smakar och jag svarar
"- jo tack, det var jätteäckl....gott" )

bla bla bla nu följer ett exempel i freudiansk felsägning hämtat direkt från verkligheten. för enkelhetens skull kan person nr. 1 få smeknamnet "jag" och person nr. 2 "ida". 

jag:...meh asså hallå...vafan erehär lixom kan jag skärpa mig eller och get a grip det känns fan som man är 16 igen och det var ju inte så kul. jag måste bara sätta mig över allt och inse att jag faktiskt är 22.

ida:.....haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa haaaaaaaaaaaaaa hahahahahahahahaha HAHAHA HA

jag: det är inte roligt längre, varför skrattar du?

ida: men sara, du är ju inte 22.

jag: nej.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dagens: autisterna - djävlar
                säkert - är du fortfarande arg?
                håkan hellström - för en lång lång tid

Kommentarer
Postat av: Ellen

Haha nej 22 är du ju faktiskt inte. Men inte så mycket äldre heller, bara 2 år smartare!



Fin sammanfattning av Freuds tankar. Om du hade velat bespara dig arbetet hade jag en bra sammanfattning från tentan jag lämnade in i fredags..



Jag ringer dig nån dag snart,

ciao!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0